Behandelmethodes

Het allerbeste voor je kind

Favicon

KIE is een methode waardoor de oorzaak van fysieke-of emotionele spanningen bij het kind en blokkades in het denken en handelen begrepen worden. We werken dan aan het integreren (het begrijpen) van deze emoties.

Met toepassing van de KIE-methode  kan het kind weer lekker in zijn vel komen te zitten.

Het kind hoeft niet te praten als het daar geen zin in heeft. De spieren vertellen het verhaal.

Wanneer toepasbaar?

Het kind kan onbegrepen klachten hebben zoals hoofdpijn, buikpijn, (zonder medische oorzaak) of andere gedragsuitingen zoals clownen, snel boos worden, wegkruipen of angsten. Wanneer de emoties het handelen overheersen, reageert een kind vanuit de stress-reactie uit zijn oerbrein en kan het kind niet handelen vanuit zijn cognitieve brein (het brein waarmee je beredeneerd kunt handelen). Dit zie je bijvoorbeeld bij een kind dat bij boosheid uit het niets gaat slaan, maar daarna spijt krijgt en dat ook heel vervelend vindt. Je voelt als ouder dat er iets aan de hand is maar je kunt je vinger er niet opleggen. Je hebt zelf van alles al geprobeerd of je merkt dat bepaalde gedragingen zich telkens weer herhalen.

Hoe werkt deze methode nu eigenlijk?

Bij de KIE methode is het kind leidend maar ik ga samen met het kind en de ouders verschillende stappen doorlopen zodat we op zoek gaan naar de blokkerende emoties. Hierbij kunnen ineens verschillende deuren open gaan, waarbij gevoelens en gedachten naar boven komen. We kunnen dan ook begrijpen waarom het kind bepaald gedrag vertoont. Het kind en ouders ontdekken ook wat er nodig is om ervoor te zorgen dat het kind weer beter om kan gaan met zijn of haar emoties. Ook is het fijn om met de KIE methode uit te testen wat het kind op dat moment nodig heeft. De methode is gekoppeld aan de ontwikkeling van het brein en volgt deze opbouw op logische wijze zodat het kind en de ouders de stappen kunnen volgen.

KIE kan gecombineerd worden met andere vormen van therapie.

De KIE methode werkt met de volgende tools:

  • O-ring test (of biosensor) vanuit de kinesiologie om vragen te kunnen stellen aan het onbewuste brein
  • Kennis uit de NEI (Neuro Emotionele Integratie)
  • Kennis van breinontwikkeling en breinorganisatie
  • Coaching kind en ouder(s)
  • Kennis uit de integrale geneeskunde gekoppeld aan het bewegen en de ontwikkeling van het kind
  • Integratie manieren vanuit diverse reguliere en andere genees- en behandelwijzen ( RMTi en INNP)

Meer informatie over KIE kun je vinden op carlavanwensen.nl.

In 2018 en 2019 heb ik bij integraal kindertherapeut Carla van Wensen geleerd om te werken volgens de methode KIE (Kind in Evenwicht).

Ik heb level 1 en level 2 afgerond. Ik heb voldaan aan de accreditaties tot KIE-coach volgens het KNTO en ben daarmee gecertificeerd KIE-coach(level 2).

NEI is de afkorting voor Neuro-Emotionele Integratie. Met behulp van NEI kun je opsporen waar de belemmerende gedachten of emoties bij het kind vandaan komen. Ook kan je uitzoeken of er andere (fysieke) factoren een rol spelen die ervoor zorgen dat het kind niet lekker in zijn vel zit. NEI is een techniek die snel kan werken en zeker door kinderen vaak als prettig wordt ervaren.

NEI kan een eenvoudige, en doeltreffende therapievorm zijn.

Toepassing tijdens KIE-methode

Tijdens het werken met de methodiek Kind in Evenwicht (KIE) wordt de techniek van NEI toegepast.

Een kinderbrein pikt vanaf zijn vroege ontwikkeling veel signalen op. Negatieve ervaringen zetten zich als een fysieke- en of emotionele spanning vast in het kinderlichaam of als een blokkade in het denken en/of handelen. Met behulp van de spiertest kun je uitzoeken wat het denken of wat het lichaam verzwakt en wat er nodig is om het sterk te maken. Bewust worden van gedrag en emoties speelt een belangrijke rol tijdens de behandeling. Pas wanneer je iets bewust bent, kunnen je hersenen dit integreren en er gericht mee om gaan. Samen met het kind gaan we ontdekken wat er speelt. Door het stellen van vragen aan het kind kunnen we samen tot oplossingen komen. Hoe komt het dat je angstig bent, of vaak verdrietig?  Waar of met wie kan dat mee te maken hebben, de rol van vader en of moeder? Of je broertjes en je zusjes? De regeltjes op school? Vriendjes? Wat heb je nodig om daar mee te leren omgaan?

Op deze manier kun je belemmerende gedachten of emoties opsporen en integreren. Ik werk met jonge kinderen veelal met een biosensor. Vervolgens zoek ik samen met het kind uit welke therapievorm nodig is om het fysieke lijf in balans te brengen. In mijn praktijk gebruik ik daarvoor verschillende reflexintegratie methoden.

Voor meer informatie over reflexintegratie methode zie dit onderdeel op mijn site. 

Reflexen zijn de basis voor de (neuro)motorische en sensorische ontwikkeling. Wanneer deze reflexen zich vanaf de baarmoeder periode tot en met ongeveer drie jaar zonder problemen kunnen ontwikkelen, ervaart een kind balans in denken, voelen en doen. Is deze ontwikkeling om wat voor reden dan ook belemmerd, dan kan het kind/volwassene problemen ondervinden op het gebied van gedrag, emoties, concentreren en leren in het dagelijks leven (op school, thuis, op het werk). Door deze storende/niet geïntegreerde reflexen te stimuleren met kan het kind weer groeien op sociaal, emotioneel en cognitief gebied. Het lichaam leert eerst hoe het reflexpatroon behoort te bewegen en volgt daarna het aangeleerde patroon. Het mooie is dat reflexintegratie op iedere leeftijd inzetbaar is, van jong tot oud – iedereen kan baat hebben bij reflexintegratie. Reflexen zijn onbewuste handelingen van het lichaam die een ondersteunende functie hebben voor je motoriek, je houding, je gedrag en je leerprestaties. Het is een onderdeel van het zelfregulerend vermogen van het lichaam en je hoeft er zelf niet bij stil te staan. Als de ontwikkeling van jouw kind vanaf de zwangerschap, de geboorte en zijn kinderjaren, op een goede manier verloopt zullen deze reflexen precies weten wanneer ze moeten reageren, niet te vaak of te vroeg, niet te weinig of te traag, gewoon precies goed. Als er ergens in de ontwikkeling een hapering of een traumatische gebeurtenis heeft plaatsgevonden, dan kan het zijn dat een of meerdere reflexen niet meer zo goed weten wat ze precies moeten doen. De reflexen reageren te actief of te passief of ze reageren helemaal niet meer. Het minder of niet reageren van de reflexen heeft effect op het algehele functioneren, zowel lichamelijk als mentaal. Soms is dit effect niet zo groot en kun je cognitief prima compenseren, maar vaak vragen deze niet goed werkende reflexen onbewust behoorlijk veel van je. Je kunt bijvoorbeeld moeite hebben met concentreren, met stilzitten, of met rechtop zitten, je kunt schrikachtig of angstig zijn. Je kun emotioneel instabieler voelen, maar bijvoorbeeld ook in de vertraging komen te staan. Je kunt moeite hebben met je balans vinden, letterlijk en figuurlijk. De langzaam en bewust uitgevoerde bewegingspatronen dringen diep door tot in de hersenstam, waar de reflexen opgeroepen worden. De symptomen, die hun oorzaak vinden in de nog actieve reflexen, verdwijnen of verminderen bij herhaalde oefening. Rhythmic Movement Training international (RMTi) en Institute for Neuro Physiological Psychology (INPP) “Eerst bewegen, dan leren”  zijn beide reflexintegratie programma’s die bestaan uit een reeks bewegingen, waarbij de behandelingen gericht zijn op de rijping en het herstel van het centrale zenuwstelsel. Deze behandelingen kunnen direct effect hebben op houding, motoriek, gedrag en leerprestaties. In mijn praktijk werk ik volgens de technieken voor reflexintegratie van de RMTi en het INPP schoolprogramma (Eerst bewegen, dan leren). Tijdens de behandeling worden er oefeningen voorgedaan en uitgelegd zodat er thuis mee geoefend kan worden. Meer informatie over reflexintegratie kun je vinden op www.rmtinederland.nl. In 2016 heb ik de cursus ‘Neuromotorische ontwikkeling voor kinderen met specifieke leerproblemen’ van het INPP gevolgd In 2019 heb ik de opleiding; RMTi Level 1 Focus, Organisation & comprehension en RMTi Level 2 Emotion, Memory & Behavior gevolgd en mag ik mezelf RMTi consultant noemen.

Eerst bewegen, dan leren

Jouw kind ook in evenwicht?

Scroll naar top